BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, January 21, 2010

KESEDIHAN YANG BERPANJANGAN.....(dedikasi buat allahyarham datuk ku dan sepupu..)

..............
hati mane yang x tersentuh kan...
balik jer dari exam final zoology lab....
rehat-rehat sket....
tiba-tiba dapat col .......
dari mak aku......
dengan nada teresak-esak....
aku terkejut....

"along,........."
nada mak aku tersekat sekat...

"mak ,naper ni mak......"

aku tersentak....
mak aku menyambung dengan nada perlahan....

"along......tok ki dah xder along..."
"ya allah.........."

tu jer yang sempat kluar dari mulut ak....
aku terdiam...
tiba-tiba air mata aku mencurah....
x dapat tahan kesedihan yang berpanjangan ni....

"makkkkkkkkkkk........"
"along nak buat aper ni mak...."
"cmne ni mak....."
"along raser bersalah mak..."

mak aku menjawab....

"along,sabar k long...."
"tok ki pn dah pergi..."
"along berdoa la banyak-banyak...."
"banyakkan baca yassin...."
"moga-moga tokki mendengar...."

dengan nada teresak-esak.....

pelbagai pertanyaan aku curahkan kepada mak aku....

"bile tok ki pergi mak.."
"cmne ngan along ni mak..."
"aper along kena buat..."
"tok ki mati sebab aper mak..."

aku x dapat menahan sebak...
dengan laju air mata aku mencurah....
seluruh rumah yang riuh terdiam sekejap...
tertanya-tanya perubahan yang aku alami...

"makkkkkkkkkkk......."
"along nk jumpe tok ki buat kali terakhir...."

teringat aku kali terakhir aku mencium dan bertemu die...
last sebelum aku datang sini..
masih terngiang-ngiang....

"belajar rajin rajin k..."

itulah kata-kata keramat terakhir...
dari seorang insan yang amat aku sayangi....

"along......"
"sabar k......."
"dah sampai mase tok ki....."
"banyak kan berdoa k.."

mak aku ukap sebelum mengakhiri perbualan...

"ya allah..."

besarnya dugaan mu...
bulan lepas aku dikejutkan dengan kematian sepupu aku...
meninggal disebabkan kemalangan jalan raya....
masih terngiang di telinga juga col dari mak aku...

"along...."
"mak ader berita ni...."
"tapi along jangan terkejut k....."

jantung aku berdegup kencang...

"long......mat akil dah xder long..."
"kemalangan jalan rayer...."

aku terdiam....
terkejut....

"ya Allah...."
"makkkkkkkkk......."

linangan air mata jer yang menemani aku...
sambil mak aku menceritakan aper yang berlaku...

Ya Allah..Kau tempat kanlah..
roh tok ki aku...
dan sepupuku dalam kalangan orang yang soleh....
semoga roh beliau dicucuri rahmat...

along hanya dapat berdoa dari sini..jauh dari bumi anbia...
moga arwah dapat mendengar yang along amat merindui mereka..
dan aku...
"kesedihan yang berpanjangan..."

Al -fatihah....


0 comments: